Some opetuksessa

Sosiaalinen media on opetuksen väline siinä missä vispilä, ruuvimeisseli tai vaikkapa kynä. Jari Välkkynen (Ammattiopisto Tavastia, Pintakilta) on verrannut sosiaalista mediaa ja blogia kynään, jolla opiskelijat näyttävä oppimistaan ja osaamistaan. Nyt tuo kynä mahdollistaa kuvien, videoiden ja netin tehokkaan hyödyntämisen.

Oleellisinta lienee kuitenkin se, että sosiaalinen media mahdollistaa sosiokonstruktiivisen ja/tai trialogisen oppimisen:
"opiskelijat toimivat yhdessä joidenkin ilmiöiden tutkimiseksi, kehittämiseksi tai ylipäänsä tarkastelemiseksi. Tämän kaltaisella toiminnalla opiskelijat oppivat tuottamaan yhdessä uusia tuotoksia, kirjoittamaan yhdessä, arvioimaan toistensa tuotoksia yhtenä ryhmän jäsenenä ja jakamaan yhteistä vastuuta."  Mikä ihmeen trialoginen oppiminen
  • oppiminen nähdään asiana, jota tapahtuu joka puolella, kaiken aikaa.
  • oppiminen on sosiaalista, vuorovaikutteista, jolloin opimme toiselta, toisten kautta. Parhaimmillaan oppiminen on yhteinen oppimisprosessi, jolloin kaikki oppivat koko ajan toisiltaan ja sosiaalista mediaa voi tähän käyttää tehokkaasti hyödyksi. 
  • opettaja ei voi opettaa kaikkea, mutta ohjaa oppimista, jolloin pedagoginen osaaminen on entistä tärkeämpää.
Somepedia-hankkeessa sosiaalisen median yhdeksi suurimmaksi voimaksi on havaittu se, että some mahdollistaa yksilölliset ja joustavat opinpolut. Opiskelija voi edetä ja näyttää omaa osaamistaan yksilöllisesti ja silti olla osana ryhmää ja saada ohjausta. Ja että opettajan ei tarvitse "revetä usempaan paikkaan" samaan aikaan.

Vinkki: Jos haluat hyödyntää sosiaalista mediaa opetuksessa, tulee se ottaa käyttöön luonnollisena ja itsestään selvänä asiana - ei jatkuvana neuvottelun kohteena. Myös opiskelijoiden osaamista on hyvä hyödyntää, sillä tekniikan kanssa kaikki ei aina suju kuin Stömsöössä.
Vinkki: Ota yksi väline kerralla haltuun ajatuksella "pieni on kaunista ja vähän riittä". Muista kuitenkin, että somea tulee käyttää ja harjoitella, sillä senkin osaaminen vaatii harjoittelua.
Vinkki: Miksi käytämme opiskelussa visuaalisia oppimis- ja opetusmenetelmiä blogikirjkoitus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti